18 april 2013

I Budapest

kan man verkligen undra hur jag hamnade.

Jag gör som vanligt, jag bara hänger med Michael och hans mappar samt inbyggda GPS och kartor. Han har sina system. Märkligt att jag faktiskt lyckats resa flera gånger inom och utom landet på egen hand!

I alla fall. Eftersom "företagets policy och ekonomi" kräver miljöval åkte vi buss, tåg och buss innan vi tog lågprisflyget från Säve och landade här vid 19. Sedan buss igen och mot en extra dusör tog chauffören svängen runt vår gata, där den lägenhet vi disponerar ligger. För att vi skulle hitta direkt. Kalla det "nattstopp"...:)

När vi hade installerat oss var vi rätt hungriga och ville ha något snabbt, så det blev McDonalds. Vi vet inte riktigt vad vi beställde men det var gott. Jag försökte i vanlig ordning byta pommes fritesen mot grönsaker, men det gick inte, sa tjejen i kassan. ("Varför då", tänkte hon säkert också!) En stor stjärna i kanten för storleken på den "normala" drickan: 25cl! Jag lyckas nästan inte få i mig 40 eller vad det är i Sverige.

Sedan tog vi en lång promenad för att köpa vatten och lite annat. Det finns ju massor av småbutiker som har öppet "jämt". Vi gick och gick, och så handlade vi då till slut. Bara för att hitta en hel handfull butiker av samma slag alldeles där vi bor, när vi kom tillbaka från andra hållet. Ja ja, vi får utforska lite mer i morgon när det är ljust! Ska i alla fall köpa bröd i bageriet runt hörnet till frukost.

Inga kommentarer: