26 februari 2013

Väderprognos

Idag är det regionsstyrelsemöte och sedan en avtackning på jobbet i Vänersborg. Läge för lite proper klädsel alltså. Kjol och kavaj fram.

På morgonen tittar jag på mina väder-appar. Både smhi, yr och väder visar att det är -5 vid 6-tiden på morgonen och sedan ska det bli runt nollan.

Ok, tar ett par mellantjocka strumpbyxor och lite tunnare skor, och tänker kort kappa.

Kommer ner i köket för att slänga i mig min "första-frukost" (vi har fika med mackor framdukat när vi kommer till Vbg, men med 2,5 timmars restid måste jag ha lite yoghurt att bottna med för att inte svimma vid tågbytena.)

Kastar en blick på ute-termometern, och en till. MINUS TOLV!! Ojsan. Tänker om, lägger ner de tunnare skorna i en kasse att bära med, tar stövletter och den långa kappan.

Just idag tog vi bilen till Skövde av olika skäl. Då kan man ju följa temperaturen efter vägen. I Mofalla var det -14. I Husebykorset var det -17. Det är ganska stor skillnad på -5 och -17. Framme vid stationen var det -14.

Missnöjet över de felriktade prognoserna gick dock snart över när det ljusnade. Den enorma fullmånen hängde som en lite oputsad silvertallrik över Billingen, och tack vare dagsmejan från igår och nattens dimmor var varenda träd insvept i tjock rimfrost. Då menar jag tjock. 1-2 centimeter.

Det såg ut som om Jul-på-Liseberg hade varit ute och sprejat sin konstgjorda tapetklister-goja. Fast mycket mer. Och otroligt mycket vackrare.

Inga kommentarer: