02 februari 2013

Ett av dagens projekt avslutat

Vi flyttade in i vår lägenhet på Hamngatan alldeles vid Vättern i april 2006.

Sommaren som följde var en av de varmaste i mannaminne, men redan den första hösten och vintern konstaterade vi att sjönära läge + gammalt trähus hade sitt pris.

Kallras och drag, speciellt vid dörrarna ut. De tätningslister är ännu inte uppfunna som tillräckligt effektivt fångar upp detta drag.

Under de här nästan sex vintrarna har jag tänkt att någon sorts draperi vore kanske något att prova. Men plötsligt blev det vår och andra projekt pockade på uppmärksamhet.

Förra året fick jag i alla fall upp ett draperi i sovrummet, mot vädringsbalkongen. Och det blev skillnad! (Den dörren vetter ju dessutom mot sjön och den isande blåsten!)

Idag gjorde jag slag i saken och fixade draperier till tre dörrar till. Som tur är har vi här i sta'n den utmärkta affären Hem&Hobby, dit man kan gå med sina idéer och hitta material till överkomligt pris.

Till bakdörrarna köpte jag billiga men ändamålsenliga fleecefiltar, kanske inte det snyggaste men det funkar. Ytterdörren, som är huvudingång, kostade jag på lite mer och valde ett färdigt överkast som jag bara behövde fålla i lämplig längd. Där lade jag också i ett blyband för att det ska falla snyggt.

Jag är mycket nöjd med resultatet. Framför allt att det verkligen blev gjort.

Nu har jag bara typ sju projekt kvar att göra färdigt, helst igår...

Inga kommentarer: