10 februari 2013

Att sova eller inte sova...

Det är säkert "ett ålderstecken" det också. Som det mesta som har med kroppen att göra nuförtiden, om man frågar någon "expert"... Hos doktorn, frisören, tandläkaren eller fotvården. Snart slutar jag att fråga, för det kommer ändå alltid dit till slut.

Ibland har jag jättesvårt att somna, ibland vaknar jag flera gånger under natten och ibland vaknar jag tidigt på morgonen utan att kunna somna om. Ofta av ingen orsak alls, men då och då föregås dessa uppvaknanden av någon grym mardröm så att jag har värsta hjärtklappningen.och det känns som om det sitter något, typ elefant, på mig när jag väl vaknar till. Inte konstigt att det är svårt att somna om då.

För det mesta fungerar jag ganska normalt under min vakna tid ändå. Förmodligen får jag väl den sömn jag behöver trots att det inte är så många timmar alltid. Jag försöker att inte oroa mig över att jag kommer att bli trött, är det en lördagskväll så tänker jag t ex att jag kan ju sova lite på söndagsmorgonen.

Men om faktor "svårt att somna" infaller samtidigt med "vakna på natten" och "vakna tidigt", då blir det märkbart tröttsamt. Särskilt om det har fallit snö på natten och plogbilarna brakar loss utanför vid halv sju-snåret, när man legat vaken nån timme och försöker dåsa till igen... så idag har jag känt mig lite groggy!

Nu ska jag gå ut på en promenad i snön och trötta ut mig lite så jag kan somna ikväll. I morgon bär det av till jobb med 05.10-bussen igen.

Inga kommentarer: