08 februari 2013

Fredagsmys

Idag bakar jag världens enklaste pizza, som dessutom är väldigt god.

Degen är vanlig, köpt eller hemmagjord. Idag tog jag en färdig smördegsplatta som jag hade i frysen och naggade den tätt.

Först sätter jag på ugnen, så den hinner bli 200-225 grader.

Man steker en hackad, gul lök med 400-500 g köttfärs (kan blandas med färdigkokta linser om man vill dra ner på köttet.) Strö över 1/2-1 påse tacokryddor efter smak. Blanda ner 1 dl vatten och koka ca 10 min. Skiva under tiden en paprika och 4 färska tomater. (Går att byta ut mot en burk tacosås, helst chunky, med valfri krydda). Blanda 2 dl creme fraiche (eller turkisk yoghurt) med en knapp dl majonäs. Fördela köttfärs, tomat/paprika (sås) och sist majonäsblandningen över bottnen. Strö rikligt med riven ost över. Grädda i 20-30 minuter, tills det ser färdigt ut.

Ät med vitkålssallad.

Och precis där pep timern, min pizza är klar!

Inga kommentarer: