15 februari 2013

Apelsintid

Så här års dräller media av 1) billig mat-tips 2) träningstips 3) frukt- och grönsakstips.

Ica har ju en gräslig kampanj enligt bilden, som man enligt egen utsaga kan ladda ner och skriva ut. Vem vill sätta upp en sådan här bild hemma?? Man kanske kan äta 500 gr frukt/grönsaker ändå varje dag

Jag äter, som några av er känner till, alltid mycket frukt. I apelsintider blir jag extremist... Jag har dessutom alltid tjatat om att äta frukt och grönsaker efter årstid, dvs just nu regerar t ex apelsiner och broccoli från södra Europa och svenska vinteräpplen, vitkål och morötter.

Ok, det slinker väl med ett par tomater och nån slanggurka även i min matkasse, men riven morot eller strimlad vitkål funkar jättebra på mackan. Och hemgjord "Dallas-sallad"...mmm... (Läs på burkens innehållsförteckning och blanda lite som du vill och tycker blir gott. Blanda majonäs och matlagningsyoghurt så blir det inte så fett)

Minst tre apelsiner per dag, plus grönsaker till maten och kanske någon mer annan frukt. Det blir lätt 500 gr!



1 kommentar:

Neurotic Kitten sa...

Bilden är verkligen ful, får mig inte det minsta sugen på frukt och grönt. Annars äter jag en del sånt, men jag kommer nog inte upp i 500 gram per dag.