08 mars 2013

Tunna skivor

Idag hamnade jag på ett ställe i Skövde där jag aldrig hade varit förut. Jo, jag har gått förbi utanför men det har aldrig blivit så att jag har gått in. Men jag har hört att andra som varit där har blivit väldigt nöjda.

Vännen och just nu även arbetskamraten H och jag kom på att vi nog ville äta ute idag. Och då gick vi till detta ställe, nämligen restaurang Glädje. Det ligger bara ett stenkast från det kontor i Kyrkans hus där vi jobbar.

Vi valde dagens lamm, ett långkok som bara smälte i munnen. Väldigt gott med rotfrukter och färsk(!)potatis.

Vägg i vägg med restaurangen har de en liten "gårdsbutik" där de säljer både närproducerat kött, potatis och ägg, färdiglagad mat och fina råvaror från annat håll. Idag hade de en jättefin "jamón serrano", spansk skinka som hade lufttorkat i 9 månader.

Eftersom H skulle handla med sig lite grejor hem blev det en sväng i butiken för mig också. Surdegsbröd och ett hekto "jamón".

Vilken skillnad på skinkan man köper vacuumpackad på ica! Den måste de packa med plast mellan skivorna för att de över huvud taget skall gå att dela. De här skivades först när jag köpte dem, packades löst i smörpapper och var lika fina när jag kom hem med dem efter flera timmar!

Det lustiga var att det inte skiljde så väldigt mycket på kilopriset. Det guck ganska många skivor skinka på ett hekto. Så det var nog inte sista gången jag besökte den butiken. Och restaurangen!

Inga kommentarer: