17 mars 2013

Åker framåt

På tåget hem från Göteborg lyckades jag sätta mig på en plats där jag färdas framlänges. När man åker på regionen runt-kort bokar man ju inte sittplats utan tar första bästa lediga plats i den riktning man kan tänka sig att åka.

När man bokar tågbiljett kan man nämligen inte boka vilken riktning man vill åka utan bara om man vill ha fönster- eller gångplats. (Som om det skulle spela någon roll. )

Det är bra när man går på tåget på t ex Göteborgs centralstation, där spåren tar slut och tåget bara kan gå åt ett håll. Mindre bra i t ex Herrljunga, där det inte är solklart åt vilket håll tåget tänkte fara iväg. Det händer titt och tätt att jag i alla fall sätter mig åt fel håll, fast jag vet att jag mår bättre av att åka framåt.

Bästa tågtrafikanter! Jag skulle vilja föreslå två förbättringar för oss alla som inte har väderstrecken alldeles klara för oss. 1) fixa en möjlighet att boka biljett med valet "framåt" eller "bakåt". Särskilt för de som verkligen börjar kräkas efter två kilometer. Och 2) lägg in en liten pil i de digitala skyltarna på varje vagn, där det står vart tåget går, så man fattar åt vilket håll det rullar. Tar ju inte mer plats än en bokstav.

Sådär. Då har man löst det världsproblemet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

men man vet väl vilket håll stockholm eller göteborg är utan pilar?

Eva Kihlström sa...

Det är inte säkert, särskilt på stationer där man inte brukar gå på eller byta tåg! Att tåget kom in från ett håll behöver inte betyda att det fortsätter i den riktningen utan kan lika gärna gå åt andra hållet på en del ställen.