02 april 2016

Om blodtryck. Del 32/100

Det är så tråkigt när det har blivit vajsing på blodtrycket. Det är nämligen så att det inte bara är att sätta in en medicin, så blir det bättre om ett par dagar (som järntabletter eller vitaminer).

Folk reagerar olika på blodtrycksmedicin och det tar minst ett par veckor innan det känns hur den funkar. Innan dess kan man må rejält mycket sämre. Helst ska man stå ut ett par månader innan man ger upp.

Jag fick en första blodtrycksmedicin för flera år sedan. Den fungerar bra i den dos jag har nu, men när en läkare tyckte att den skulle höjas mådde jag kass. Men då räckte det att jag ökade på min fysiska aktivitet med några promenader/vecka.

Nu har jag fått några symtom som gör att läkarna tycker att jag behöver en sort till. Nu har jag prövat två och i olika doser (vi snackar om ett halvår här) men de funkar inte. Eller, de dämpar symtomen men de ger mig biverkningar som jag inte mår  bra av.

Så just nu testar jag med att vara utan "andrapillret". Med följd att originalsymtomen kommer tillbaka + en del nya eftersom giftet ska ut. Biverkningarna har dämpats en del, men jag behöver vänta typ två veckor innan jag kan säga hur jag mår.

Ska höra av mig till vården i veckan. Har fullt schå att komma ihåg vad jag har och vad som har gått över. Måste nog tyvärr testa en ny sort igen är jag rädd.

2 kommentarer:

Béatrice Karjalainen sa...

Trist med vajsing med blodtrycket och jobbiga inkörningar av medicin. Själv har jag ju anemi och jag blir inte bra efter några dagar med järntabletter. Får infusioner som har rätt otrevliga biverkningar ibland och sen tar det veckor innan kroppen är fit for fight igen. Inget kul alls man vill ju vara frisk. Hoppas du får till det snart och får känna dig bra.

Eva Kihlström sa...

Nej, jag har ju aldrig haft en så allvarlig anemi som du har, så det förstår jag mer än väl! Hoppas du också får tag i något som funkar på längre sikt!