11 april 2016

Om monster i garderoben. Del 42/100

Under trappan i vårt gamla 1800-talshus, eller om nu bottenvåningen kanske till och med är 1700-tal, finns en garderob. Som i så många andra gamla hus. Denna garderob är ganska ruffig, säkert original från husets tillblivelse eller möjligen från när övre våningen byggdes, då.

När vi flyttade in bestämdes det omedelbart att detta skulle bli "centralförråd" för rengöringsmedel, toapapper, plastburkar, drickaflaskor, pappersnäsdukar mm. Och förvaringsplats för diverse som inte får plats någon annanstans. 

Idag skulle jag göra en raid och fylla på papper på några toaletter (det finns fyra). Det stod en halvfull säck av den lilla modellen, det var sju rullar kvar. Lagom, det ska ju finnas nån extra rulle på varje ställe när man fyller på.

När jag lyfte ut påsen i ljuset skymtade jag en svart skugga som rörde sig därinne. Iiih - en spindel stor som en krabba pilade kvickt in i någon av rullarna.

En gång i tiden hade jag något som liknade spindelskräck, men den fick jag snabbt komma över när jag bodde ensam i ett annat gammalt hus. Då kunde man ju inte bara springa ut och tjuta...! Nu för tiden är det reducerat till ett obehags-pirr när jag ser dem där de inte ska vara. I toapapperet till exempel.

Eller i popcornmaskinen, men det är en annan historia.

Jag ströp i alla fall ihop påsen om rullarna, spindeln och allt och gick ut med alltihopa på altanen. Där vände jag systematiskt uppochner på påsen och skakade varje rulle för sig tills jag försäkrat mig om att ingen spindel fanns kvar där. Sedan fyllde jag på rullarna på toaletterna. 

Vad den levde av där bland papperet begriper jag inte. Och hur många spindlar som finns kvar i garderoben, som är full av springor och prång, vill jag inte veta.

Inga kommentarer: