11 januari 2007

Teknik i tiden...

Alldeles före jul var M och jag i Jönköping för att, liksom många andra, köpa julklappar.

Vi hade tänkt igenom någorlunda i förväg vad vi skulle ha, så det gick rätt bra. Äntligen hade vi också bestämt oss för att köpa en gemensam ny teknisk pryl till hemmet, som vi skulle ge varandra i julklapp. Och nu skulle inköpet ske.

I flera år har vi funderat på att slå till på en dvd-spelare, eftersom den gamla vhs-spelaren börjat tröttna. Bl a har fjärrkontrollen somnat in, så det går inte att få bort de små siffrorna i hörnet... För att ersätta videospelaren borde det ju gå att spela in på den, resonerade vi, men då har de ju varit ganska dyra historier. Nu har priserna sjunkit till en mer human nivå, men å andra sidan måste man även ta ställning till hårddisk eller enbart skivinspelning?

Vi beslöt efter en del diskussion med den trevlige försäljaren på det stora elektronikvaruhuset att välja den med hårddisk, trots att den var lite dyrare. Då kan man nämligen redigera, t ex ta bort reklamavsnitt i inspelade filmer, innan man kopierar över filmen till en dvd. Annars måste man använda dyrare inspelningsskivor. Man kan också enkelt radera det man inte vill spara.

Efter jul har vi (framförallt jag) tagit itu med att steg för steg lära känna denna nya kamrat, och tycker att den är ganska trevlig och ändamålsenlig. Allt vi provade fungerade. I förrgår hade vi dock vårt första gräl med apparaten. Jag ville nämligen programmera in den danska serien Krönikan, eftersom jag inte skulle vara hemma när avsnittet började. Så jag ställde in efter alla konstens regler och fick upp ett "inspelning OK" på displayen.

När jag skulle titta på det fanns det ingen inspelning! För att göra en lång historia kort ringde jag till kundcenter och frågade om det var mig, bruksanvisningen eller apparaten det var fel på. Svaret blev att det var ingetdera! Felet låg i att Sverige nu går över till digitala TV-sändningar och idag existerar inga programmerbara dvd-spelare som fixar att spara kanalinställningarna från digitaltv som går genom bredband (som vårt). Lösning? Skaffa en Boxer med abonnemang, och byt apparaten till ett annat märke som klarar detta. Suck!

Det får faktiskt vara. Men jag kommer att reta mig på detta under de närmaste femton åren, det är ett som är säkert! Och stanna hemma för att passa inspelningar. Såvida inte någon tekniknisse uppfinner en tillsats som gör att det fungerar enligt bruksanvisningen, förstås. Men ändå. Inte ens de som säljer prylarna i affären kände till denna eftersläpning i utvecklingen. Hur ska då vi vanliga, som bara vill att saker skall fungera, veta en så'n här sak?

Inga kommentarer: