30 mars 2009

En lätt chock

Idag började jag dagen, den nya veckan och "sommartiden" med ett egenhändigt komponerat träningspass innehållande 45 min ganska hårt cyklande plus 15 min blandade styrkeövningar från sjukgymnastens program, samt lite stretching på det. Så nyttigt, så.

Efter dusch och fixning blev därför frukosten lite sen och jag slog på TV'n vid frukostbordet lite efter 10. Den råkade vara inställd på SVT 1 vilket så dags betyder utbildningsprogram.

Det var ett svartvitt program. Aha, från förra seklet. När jag gick i skolan brukade det handla om mellankrigstiden typ. "Nutidshistoria". Väldigt 1900-tal.

Jag lyssnade med ett halvt öra medan jag ögnade igenom tidningen. Rätt som det var lystrade jag till. Lediga lördagar i skolan. Beatles. Högertrafikomläggning. Barnprogram med Gullan Bornemark. Fluorsköljning. Sifferbetyg 1-5. Demonstrationer mot USA's krig i Vietnam. Månlandning. Fler och fler grejor som jag ju kom ihåg...

Fick en smärre chock när jag insåg att denna antika "journalfilm" faktiskt handlade om min egen barndom. Och kände mig plötsligt ganska antik själv.

Inga kommentarer: