03 september 2007

Vuxenpoäng

kan man fortsätta att samla hela livet, vill jag påstå.

Idag har jag samlat en hel hög, tror jag. Och då menar jag inte främst att jag lyckades skjutsa och vinka av yngsta dottern F vid tåget till Sundsvall (58 mil) utan en synlig tår.

Efter denna bedrift tänkte jag pigga upp mig med att titta på en ny höstjacka och styrde kosan mot "Maxi-huset" i Skövde, där flera av de kära svenska klädkedjorna huserar. Men det behövdes även ägg och socker i det Kihlströmska hemmet, därför fick det bli Ica först.

Det var väldigt lite folk mitt på måndagseftermiddagen, och det slog mig att det vore ett ypperligt tillfälle att lära sig "själv-scanning" som ju har funnits där i några år vid det här laget. De senaste 287 gångerna jag har gått förbi stationen med scannrar har jag tänkt att det där skall jag nog göra, men jag har alltid haft något skäl att inte göra det just då.

Men nu blev det alltså av. Döm om min förvåning när man just denna vecka fick en kupong på 50:- att utnyttja vid inköp för minst 500:- vid nyregistrering... så det var väl någon mening med att jag skulle göra det just idag. Sedan var det bara att köra - när jag väl hade skakat av mig den lilla olustkänslan som infinner sig varje gång man registrerar sig någonstans. Nu kan de hålla ännu bättre koll på vad och när och hur mycket jag handlar.

Det visade sig i alla fall vara riktigt kul! Närmast en "nära-leka-affär-upplevelse" för vuxna. Jag handlade ändå BARA sakerna som stod på lappen...jag lovar! Risken är förstås att man tycker det är så kul så man inte kan hejda sig, utan bara fortsätter och fortsätter att scanna.

Fast det är väl det de vill. För det är så fascinerande att se hur den lilla apparaten vet vad jag heter och precis vilken vara jag just har hållit den mot...

Inga kommentarer: