05 maj 2007

Tidig lördagsmorgon

och jag kan inte sova längre.

Ute är det ljust sedan länge och fåglarna håller konsert för fullt.

Båtägarna börjar också söka sig neråt hamnen för att putsa på sina båtar - en del börjar med sina slipmaskiner redan vid halv 7. Även söndagsmorgnar. Hoppas de inte använder båtfärger med tungmetaller och andra gifter i, jag vill bada vid vår strand.

En laddning tvätt från maskinen är upphängd och en till är på gång. I USA firar man den 19/4 "National Hanging Out Day". Den rörelsen har jag varit med i så länge jag kan minnas, utan att veta att det var särskilt märkvärdigt. Klart man hänger ut tvätten när det är väder, och däremellan hänger tvätten inne om det inte är jättebråttom - då är torktumlaren en nödlösning. Visserligen säger vissa forskare att kondenstumlare inte är så farligt för miljön, men vadå? Alla tumlare och torkskåp drar ju el i alla fall, och det skulle vi väl försöka spara på när det går?

Det blir vackert väder idag också.

Om ett par timmar skall vi åka till stugan och riva det gamla staketet, ett arbete som stormen Per redan påbörjat. Så småningom skall det upp ett nytt. Och rabatterna kanske skulle grävas om. Det är väldigt mycket mer mossa och vitsippor på Sydbillingen än jag minns från det jag var liten. Det lär tyda på surt nedfall.

Men jag vill inte tänka på klimatförändringarna idag. Jag vill se hur vackert det är när allt slår ut och blommar, och se skönheten i en gammal mossig stenmur som någon har stretat ihop för att kunna bruka jorden runt min stuga för ett par hundra år sedan. Jag vill vara glad åt att solen skiner och att kroppen håller för åtminstone en stunds trädgårds- och skogsarbete.

Inga kommentarer: