10 maj 2007

Inget nytt under solen

Nu har jag varit klasslärare i musik i tre dagar. Instruktion: att gå igenom lite vår- och sommarsånger och för övrigt repetera ungarnas gamla favoriter.

OOOh vilket ansvar! Att välja ut vilka sånger som skall bära kulturen vidare till nästa generation! Till hjälp hade jag den utmärkta boken "Sånggåvan" som innehåller en elementär "sång-kanon" för den svenska grundskolan.

Det fick bli Sjösalavals, Här är den sköna sommar, Nu grönskar det, Uti vår hage och några till. När vi kom till avdelningen "gamla favoriter" kunde jag inte annat än småle. Det var ju samma låtar som "på min tid"! Lingonben, Brevet från kolonien, Far, jag kan inte få upp min kokosnöt, Var nöjd med allt som livet ger m fl. Povel Ramel, Cornelis och Evert Taube i all ära, men har det inte hänt något på 35 år?

Inga kommentarer: