13 maj 2007

Kroppsarbete

Före - efter


Naturen strävar efter att återta det som
människan erövrat, är min tes. Och säkert håller många, mer bildade än jag, med om det. Det finns en underbar web-plats som mer än andra belyser detta faktum. Kolla in den här.

Nu är inte vår stuga riktigt lika övergiven och igenväxt - som tur är. Men redan innan vi fck ta över den efter mina föräldrar år 2001 hade de åtta rabatterna och stenpartierna i trädgården börjat förfalla. Och vi ägnade oss under de första åren mest åt att hinna ta ner och klyva ved för att kunna elda i kakelugnen som vi hade i huset på Slingervägen. Jag gjorde ett par försök att gräva ut ett par rabatter i alla fall, men vid det här laget hade de blivit rejält igenväxta igen.

Kruxet är att hinna göra det innan växterna i dem blivit för stora (om man alltså har tänkt att ha kvar samma växter). Förut har alltså veden tagit sådan tid att det gått ända in på sommaren innan man hunnit titta sig omkring i trädgården. Men i år skall det bli ändring. Nu har vi ju inte heller trädgården i Hjo att tänka på längre, så det känns riktigt kul.

I går hann jag gräva ur nästan hälften av den långa rabatten längs hela altanen på husets framsida. Jag känner mig riktigt nöjd. Jag trodde jag skulle orka ett par meter. Nu skall jag köpa några fina marktäckare också, så blir det klart nästa gång.

Inga kommentarer: