30 januari 2013

Huskurer

Snälla människor kommer gärna med tips på hur man blir frisk från förkylningar och liknande.

Kycklingsoppa och yllestrumpa virad runt halsen är ett par exempel som jag inte riktigt tror på.

Men flera som jag har pratat med nämner "ingefärste" som en dunderkur. Jag fick ett recept från min klasskompis Carin från förskollärarutbildningen. (Både hon och jag har ju gått vidare med andra utbildningar och jobb sedan, dessutom ganska många mil från varandra, men nu för tiden har vi ganska tät kontakt ändå tack vare Facebook.) Hon hade ett recept från en kollega som lyder sålunda:

Ca 1,5 dl riven ingefära (drygt ett hekto)
1/4 citron
1,5 liter vatten

Koka detta minst 30 min och drick en kopp dagligen, sötad med lite honung.

Jag vet inte exakt hur mycket nyttigheter som finns i denna brygd, men den smakar gott - lite som halstablett. Refreshing! Och dricka mycket är ju alltid bra när man är förkyld.

Inga kommentarer: