27 januari 2013

700 000 svenskar kan inte ha fel

För att fortsätta lite på gårdagens tema. Ytterligare en aktivitet som jag ägnar mig åt regelbundet är att sjunga.

Det har jag gjort i hela mitt liv. Den första gången jag sjöng i något som kallades kör var jag väl i 12-årsåldern, men mera "på riktigt", med stämmor och så, började jag när jag var 13.

Hur många olika körer och mer eller mindre fasta grupper och konstellationer jag sjungit i sedan dess vet jag inte, men körsången har tagit mig till scener dit jag aldrig skulle ta mig som solist. Dalhalla, Vara Konserthus och Eric Ericsonhallen till exempel. Och jag har träffat och mer eller mindre lärt känna många trevliga människor runt om i Sverige, ingen nämnd och ingen glömd. Jag har också varit ledare för några körer och grupper.

Musik ska byggas utav glädje sjöng Lill Lindfors. Javisst, men även andra känslor får utlopp i musiken. Om man så är arg, ledsen, deppig, trött eller sur, och går iväg till körövningen så får man ett litet andningshål i ett par timmar och kanske blir man lite gladare en stund. Piggare har jag ofta känt att jag blivit. Man behöver inte säga vad det är till någon av de andra (om man inte vill) utan kan direkt gå in i sin roll som alt, eller vilken stämma man sjunger, och koncentrera sig på det gemensamma uttrycket. Djupare samtal kan man ha någon annan gång.

Jag tycker också att det är viktigt att hitta en kör med lagom svårighetsnivå - det får varken vara för lätt eller för svårt utan en lagom blandning för att man ska hålla sig alert. Det kräver också att man har en bra körledare som hittar en repertoar som hela kören hänger med på. Fast några i kören behöver bara öva precis under övningarna och en del lägger ner en hel del tid på att öva hemma också för att fixa det.

Just nu är jag med i Hjo Kyrkokör som övar varje vecka. I perioder när jag har tid är jag också med i gospelkören Gospel Voices. Och när det dyker upp tillfällen så hoppar jag gärna på tillfälliga evenemangskörer och annat sångrelaterat. I somras var jag på The Real Festival i Stockholm och i höstas Läkarmissionens Sånger för Livet i Skövde, till exempel.

Numera finns det körer och möjlighet att pröva på nästan överallt, oavsett hur mycket eller lite man "kan" eller har sjungit förut. Så har du inte prövat kan jag varmt rekommendera denna friskvård!!

Inga kommentarer: