09 augusti 2009

Om en bänk

Så länge jag minns har det stått en grön bänk på altanen, vid väggen till vår bruna stuga. Dvs drygt 45 år nå'nting. Ungefär då blev stugan färdig, byggd av pappa som trotsade mygg och knott grävande, sågande och spikande så gott som på egen hand.

Den gröna bänken var en bräda som vilade på två bockar, och vi hade bestämt flera sådana bänkar. De kunde användas till mycket, t ex gungbrädor eller sittbänkar där man behövde. Vet inte säkert var de kom ifrån, men tror att min morfar var inblandad i snickrandet av dessa bänkar en gång i tiden.

Den gamla bänkens nya plats vid dammen

Vid den senaste flytt- och garageutrensningen i raden hamnade en ny bänk i vår ägo - en träbänk från ett gammalt kapell som en tid fanns i en annan del av släkten. Vi hade redan två liknande hemma på altanen så den här fick åka upp till stugan för att bli en ny grön bänk. Den gamla var faktiskt rätt sliten, och utan ryggstöd, så detta skulle bli en väsentlig standardhöjning av sittkomforten.

Den nya bänken sätts ihop

och ställs upp för målning

Notera den gamla bänkens färg, uppställd mot väggen. Jämför med fönsterfodren.

Alltså inköptes en burk färg av kulören "naturgrön". Etiketten såg visserligen lite blek ut, men jag tänkte att den hade väl stått i solen eller nåt. Naturgrön, det är ju blad, gräs, såpa? När jag öppnade burken var den blekt cyanfärgad... Målade på ett lager ändå och tänkte att den kanske blir annorlunda när den torkar, men nej. Bänken var o-grön. Definitivt o-grön.


En o-grön bänk. Ni fattar?


Så det blev att köpa in ytterligare en burk på annat håll. Nu fick det bli "mossgrön", vilket visserligen var något mörkare än ursprungsfärgen, men ändå oändligt mycket grönare än den där bleka historien som inte passade till någonting. Till saken hör att vi även tänkte måla fönsterbågar och andra trädetaljer på det bruna huset i samma färg, och det hade INTE blivit snyggt med den första.

En grön bänk. Lite mörk men ändå i ton med skogen runt omkring.

Så här skall det se ut. Jag tror att pappa också är nöjd i sin himmel!

Nu är det i alla fall klart och bänken på plats. Jag är mycket nöjd med att vi köpte ny färg! (Dessutom funkade den gamla som grundfärg så jag behövde bara måla en gång. Massor av färg kvar till snickerierna!)

Inga kommentarer: