08 juli 2009

En sista reflektion om MJ

I flera dagar, ja, det börjar bli veckor nu, har media vältrat sig i Jacksoniana. Spekulationer, sensationer, skandaler om den så tidigt bortgångne världsartisten. Jag vill inte skriva "alltför tidigt", eftersom det med hans leverne inte var så förvånande att hans liv blev kort.

Redan när bilderna på honom sovande i syrgastält kablades ut över världen, tänkte jag i mitt stilla sinne att du, det där bestämmer inte du. Och den människospillra som höll presskonferens inför de 50 planerade "come-back"-konserterna såg ut som om han var ihopsatt av diverse överblivna delar, som knappt höll ihop. Näsan, kindbenen och hakan passade inte ihop och den tunna, tunna fågelkroppen såg inte ut att orka med en enda moonwalk till. Ändå sägs det att de som såg repetitionerna inför konserterna tyckte att han såg ut att vara i bra form. Men det var nog många som inte blev så värst förvånade i alla fall, när dödsbudet kom.

Ett tragiskt slut på ett, utifrån sett, tragiskt liv. Fullt av jämförelser med andra tragiska slut, Elvis ligger ju nära till hands. Och man spekulerar om hur det skulle kunna ha varit om det hade varit annorlunda.

Jag är nästan jämngammal med Michael och har förstås följt hans karriär, om än på avstånd. Jag tillhör inte hans "fans", precis, och ju mer konstigheter som kommit ut omkring honom ju mindre begriper man. Jag skulle aldrig hosta upp en miljon på svarta marknaden för att få gå på minnesstunden efter honom. Inte ens hundra spänn. Det räckte med att följa TV4's bevakning i går kväll.

Samtidigt kan man inte annat än beundra den unika artisten som Michael Jackson ändå var. Hans sång- och dansbegåvning och långt driven perfektionism behöll han hela livet, om det så berodde på en pådrivande far eller på hans egna ambitioner. En röst på miljarder kombinerad med en kropp som lydde med millimeterprecision kan man inte annat än imponeras av. Med facit i handen kan man dessutom välja ut de bitar av honom som man vill minnas och glömma bort de andra. Bland mina favoritlåtar finns bl a


och



(snacka om påkostad video!)

Inga kommentarer: