04 april 2009

Med motorsågen på nya äventyr

Idag kom vi äntligen ut i skogen igen. Fina vårdagar är det som allra bäst däruppe - innan mygg och knott gör det omöjligt att vistas där mellan mitten av juni och slutet av juli...

Nja, omöjligt, men det är lite jobbigare att gå med alla kläder på sig hela tiden mitt i sommaren.

Nu har vi i alla fall försökt göra det lite luftigare runt tomten så att myggen kanske blåser iväg lite fler dagar framöver. Det växer massor av stora granar och andra förvuxna träd ända in på stugknuten och när luften står still och det är varmt och fuktigt ordnar mygg och knott stora släktkalas, eller om det är konferenser, hos oss när vi är där. (Det kanske de gör när vi inte är där också, men då får väl fåglarna lite att äta å andra sidan.) Dessa små kryp har nämligen en "barnkammare" i myren som ligger någon halvkilometer från stugan.

Här kommer en bildsvit från Sydbillingen mitt i Svea Rikes vagga... där koltrasten spelar och blåsippan ute i backarna står!


En nyvaken liten vän. Vi såg bl a en citronfjäril också som flög iväg över snön varje gång jag hade lagt ifrån mig kameran!


Storebror D och lillebror M gestaltar "Motorsågsmassakern" Eller om det var "Rödluvan"? Obs snömängden i skogen!

Fikapaus i stekande sol


Hepatica Nobilis - fast numera utan skylt! Ni som kände min pappa förstår vad jag syftar på.

Inga kommentarer: