06 januari 2008

I en centrifug

Senaste veckan har jag haft det helsnurrigt. Jag vet knappt vad jag har gjort sedan jul.

Och varje sak för sig har egentligen inte varit så betungande, det är när de staplas på hög och måste sorteras i prioriteringsordning som det blir en aning jobbigt. Dessutom har vi ju varit lediga allihopa, så allt jag har gjort har varit "helt frivilligt".

Det är roligt att bjuda vänner på mat och spela spel, även om det blir flera gånger inom loppet av ett par veckor. Det är roligt att planera med och få sy balklänning till en blivande student. Det är roligt att hitta fynd på rea och strosa runt i Stockholm. Det vill jag prioritera. Det är på sätt och vis även roligt att min person bestående av yrkesskicklighet, husmorskunskaper samt musikalitet efterfrågas, även när det är kommer till ideella insatser i föreningslivet.

Det är mindre roligt att när man har ideella uppdrag det plötsligt tas för givet att man skall göra allt som man brukar göra så här års PLUS det andra man blivit ombedd att göra extra just i år, för att plötsligt någon annan inte gör det längre. Så att man finner sig förberedande presentation samt skrivande olika saker i all oändlighet så datorn resp pennan går varm, samtidigt som man skall koka gröt och städa lokal samt helst spela lite också för att någon tredje har gått hem. "Och så väljer vi samma referent till tidningen också . . ." - Nej är inget svar, för det var visst redan bestämt. Och så gör jag det i alla fall.

Men nästa gång skall det bli ändring. Jag vill hellre göra tre saker bra än tio halvhjärtade. Och fortfarande tycka att det är åtminstone lite roligt. Även om andra inte märker någon större skillnad.

Inga kommentarer: