11 augusti 2010

Trädgårdsarbete

Idag tillbringade vi ännu en dag vid stugan trots det utlovade regnet. Igår var det perfekt väder där, och idag skulle det åtminstone inte bli regn före 12.

Ha ha ha. Vi kom dit kl 10. Fem minuter senare började det droppa och inom kort övergick det i ett fint strilande.. Nåja, man kan inte bli mer än genomvåt och plåten behövde ju komma upp på underlagspappen som
vi fick upp igår, så vi stretade på. Efter ca 2,5 timme höll det upp och även om inte solen sken blev det betydligt behagligare och flygfäna lugnade ner sig avsevärt.

Medan jag langade plåtar och var behjälplig med taket tänkte jag förbereda lite för målningen av husfasaden. Baksidan, mot norr, ser särskilt bedrövlig ut med alger och rester av en envis klätterväxt. Dessutom växte det stora ormbunkar precis vid väggen, vilket ju drar dit ännu mer fukt.

Så jag började med att gräva upp dem. Men plötsligt tittade jag några meter bort och såg ännu fler förvuxna ormbunkar som jag också började putsa lite på... Det visade sig att de dolde ett par jättestenar, en alldeles utmärkt grund till ett stenparti - som planteringen troligen hade varit från början, innan ormbunkarna tog över. Ungefär vid tiden då inlandsisen drog sig tillbaka, typ.

Så resultatet av dagens möda blev inte så mycket fasadtvätt. Det blev ett nyåterskapat stenparti. Och ett halvt tak klart, plus lite stenläggning framför den nybyggda förrådsboden.

Undrar om vi någonsin kommer att bli färdiga där uppe?

Inga kommentarer: