Det vill vi väl alla i dessa tider och andra. Nu kör ICA en massiv kampanj under detta motto, med förgrundsfiguren Ulf i reklamfilmen som i stället för löneförhöjning får en kostnadssänkning och blir jätteglad.
Tror inte att vi konsumenter skall bli riktigt så jätteglada. Jag sitter och kollar på extrapriser och erbjudanden i veckans blad, nu innan jag går och handlar, och det är också kryddat med "spara pengar"- symbolen. Men jag kan inte hjälpa att jag reagerar lite lätt på vilka produkter som ingår i kampanjen. Pulversåser? Potatismospulver? Läsk? Att toapapper, broccoli, margarin och falukorv är med tycker jag är helt OK, men varför pulversås, när det är så lätt och snabbt att göra en vanlig brunsås minst tio gånger billigare än extrapriset? Och potatismos av "riktig" kokt potatis, nu börjar det ju finnas mogen potatis igen i affären. Läsk är också en helt onödig produkt egentligen, vi har ju världens bästa kranvatten. Vill man ha bubblor skaffar man en soda stream-maskin och vill man ha smak blandar man i saft. Läsk skall vara en lyxprodukt, inte något man köper varje vecka ens!
Till sist: en riktigt, riktigt dålig produkt som jag inte inser att jag någonsin skulle köpa. Färdig sallad att använda direkt ur påsen, "medelhavsmix" med tre olika salladssorter och spenatblad. Visst, det är nyttigt och smidigt att man inte ens behöver skölja. MEN 159.20 KILOT!!! Skulle aldrig någonsin köpa det hem eller ens till stugan, där man vill ha mat som går fort och lätt. Intill syns ett huvud isbergssallad, den kostar 11.90 kilot... Även ett ensamhushåll bör kunna göra av med ett huvud isbergssallad på typ tre dagar utan större besvär! Rucola håller sig i ett par veckor i kyl och röd sallad som det är i mixen är ckså hållbar länge om man köper en kruka och förvarar kallt.
"Spara pengar" - nej tack, inte på Icas sätt. Då tror jag mer på Mats-Eric Nilsson.
2 kommentarer:
jag är helt inne på samma spår som dig, jag skulle aldrig köpa halvfabrikat och halvfärdiga produkter. och det tar inte direkt lång tid att skära upp en sallad, eller som du skrev, göra en sås:)
Väldigt bra reflektion och väl formulerat :)
Helt klart borde ica valt andra produkter för att vara trovärdiga i sin kampanj men de vill ju trots allt tjäna pengar. Det gör alltså att ansvaret för sparandet är den enskilde konsumentens trots allt.
Så det bästa rådet man kan ge är väl att vara kritisk till kampanjer som denna precis som du är.
Skicka en kommentar